- Çağatay edebiyatının ünlü şairidir.
- Yakın dostu, şair ve Timur Devleti hükumdarı Hüseyin Baykara'nın sarayında yer almış ve çeşitli devlet görevlerinde bulunmuştur.
- Çağatay Türkçesi onun sayesinde büyük bir edebiyat dili haline gelmiştir. Bundan dolayı Çağatay Türkçesinden/Doğu Türkçesinden "Nevai Dili" diye bahsedilir.
- Türkçenin Farsçadan üstün olduğuna inanmış, bunu ispatlamak için Muhakemetü'l-Lugateyn (İki Dilin Karşılaştırması) adlı eserini yazmıştır.
- Türk edebiyatında ilk şairler tezkiresi olan Mecalisü'n-Nefais'i yazmıştır.
- Türk edebiyatındaki ilk hamseyi (beş mesnevi) yazmıştır.
Yapıtları
Hazâinü’l-Me’ânî (Türkçe divanlarının genel adı)
Farsça Dîvân
Hamsesi: Hayretü’l-Ebrâr, Ferhâd u Şîrîn, Leylâ vü Mecnûn, Seb’a-i Seyyâre, Sedd-i İskenderî
Lisânü’t-Tayr: Bu mesnevide Farsça şiirlerindeki Fânî mahlasını kullanmıştır.
Mecâlisü’n-Nefâis: İlk Türkçe tezkiredir.
Muhâkemetü’l-Lugateyn: Nevâî’nin dil alanındaki ulusal bilincini sergileyen önemli bir eserdir. Türkçenin ifade kuvvetini ve Farsçadan üstünlüğünü örneklerle ispat etmeye çalışmıştır.
Mîzânü’l-Evzân
Münâcât
Çihil Hadîs
- Asıl adı Yûsuf Sinâneddîn’dir.
- Germiyanoğulları Beyliği'nin kültür çevresinde yetişmiş bir divan şairidir.
Yapıtları
1. Dîvân
2. Harnâme: 126 beyitlik küçük bir mesnevîdir. Türk edebiyatındaki ilk fabl örneğidir. Yük taşımaktan bıkmış bir eşeğin semiz öküzlere özenmesi sonucu kulağını ve kuyruğunu kaybetmesini anlatmaktadır.
3. Hüsrev ü Şîrîn: Mesnevidir.
- Fatih Sultan Mehmet'in veziri olarak görev yapmıştır.
- Çoğunlukla aşk ve tabiat güzelliğini işlemiş; din dışı gazel ve murabbalarıyla tanınmıştır. Dini ve tasavvufi konulara rağbet göstermemiştir.
- Tek eseri, şiirlerini topladığı Dîvân’ıdır.
- Divan şiirinde atasözlerini, deyimleri, halk söyleyişlerini kullanan ilk divan şairlerindendir.
- Aşk konusunu işleyen gazelleri ünlüdür.
- En ünlü gazeli "döne döne" redifli gazeldir.
- Dönemine göre sade bir dil kullanmıştır.
- Günümüze ulaşan tek eseri Dîvân'ıdır.
HAMDULLAH HAMDİ
Hamse sahibidir.
AHMED-İ DAİ
Asıl adı Ahmed olan şair, Dai mahlasını kullanmıştır.
Yapıtları
Türkçe Divan
Farsça Divan
Çengnâme: Tasavvufi-alegorik bir mesnevidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder