Sayfalar

3 Nisan 2017 Pazartesi

18. ve 19. Yüzyıl Divan Şairleri

divan edebiyatı

19. YÜZYIL DİVAN ŞAİRLERİ

NEDİM
  • Asıl adı Ahmet'tir. 
  • Lâle Devri şairidir.
  • "Nedimane" denilen bir tarz oluşturmuştur. Söyleyiş mükemmelliği, yerlilik arzusu ve Nedim'e özgü eda Nedimane tarzın en önemli özellikleridir.
  • Mahallileşme akımının en büyük temsilcisidir. Halk edebiyatına yakınlaşması, İstanbul hayatından sahneler sunması, gerçek hayattan alınan unsurları kullanması, günlük dilden gelen konuşma kalıplarına ve deyimlere yer vermesi mahallileşme akımının ondaki özellikleridir.
  • Şarkı türünün en önemli temsilcisi olan Nedim'in şiirleri bestelenmeye uygundur.
  • Bir İstanbul şairi olan Nedim, İstanbul'un eğlence ve mesire yerlerine yer vermiş, İstanbul'un yerli yaşayışını anlatmıştır.
  • Nedim'in Divan'ında hece ölçüsüyle yazılmış iki koşma vardır.
  • Şiirlerinde tasavvuf ve dini derinlik yoktur.
  • İstanbul Türkçesini kullanan Nedim'in sade bir dili ve yalın ve içten söyleyişi vardır.
  • Mesnevi türünde eseri yoktur.


ŞEYH GALİP
  • Asıl adı Mehmed'dir.
  • Önce hoca Neşet tarafından verilen Esad mahlasını kullanmış sonra Gâlib mahlasını almıştır.
  • Mevleviliğe bağlı olan Şeyh Gâlib, Mevlevi şeyhliğine kadar yükselmiştir. "Gâlib Dede" olarak da anılır.
  • Divan edebiyatının son büyük şairi kabul edilir.
  • Senk-i Hindi akımının en önemli temsilcilerindendir.
  • Şiirlerinde tasavvuf düşüncesini işlemiştir.
  • Dili oldukça ağırdır. Yabancı sözcük ve tamlamalara çokça yer vermiştir.
  • Şiirlerinde yoğun hayal ve kapalı anlatımı vardır.
  • Hece ölçüsüyle yazdığı bir şiir vardır.

Yapıtları

Divan

Hüsn ü Aşk: Alegorik/sembolik bir mesnevidir. 


ENDERUNLU FAZIL

Asıl adı Hüseyin'dir.

Yapıtları

Divan

Hubannâme (mesnevi)

Defter-i Aşk (mesnevi)

Çenginâme (mesnevi)

Zenannâme (mesnevi)


SÜNBÜLZÂDE VEHBİ

Asıl adı Mehmed'dir.

Yapıtları

Divan

Lutfiyye (mesnevi)

Tuhfe-i Vehbi: Farsça-Türkçe bir sözlüktür.

Nuhbe-i Vehbi: Arapça-Türkçe bir sözlüktür.


KOCA RAGIP PAŞA
  • Nabi'nin oluşturduğu hikemi şiir tarzını benimsemiştir.
  • Halk arasında atasözü gibi dilden dile dolaşan mısra-ı bercesteleri vardır. "Şecaat arz ederken merd-i kıbti sirkatin söyler." (Çingene erkeği yiğitliğini anlatırken hırsızlığını söyler.)
  • Türkçe Divan'ı vardır.


19. YÜZYIL DİVAN ŞAİRLERİ

KEÇECİZÂDE İZZET MOLLA

Yapıtları

Mihnet-i Keşan (mesnevi)

Gülşen-i Aşk (mesnevi)

Divan-ı Bahar-ı Aşk

Divan-ı Hazan-ı Aşk


ENDERUNLU VASIF
  • Mahallileşme akımının temsilcilerindendir.
  • Şarkı türünün en önemli temsilcilerindendir.
  • Divan şiirinde en çok şarkısı olan sanatçıdır.
  • Türkçe Divan'ı vardır.

YENİŞEHİRLİ AVNİ
  • Mevlevi tarikatına mensuptur.
  • Türkçe Divan'ı vardır.


Kaynak: LYS Edebiyat, Limit Yayınları


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder